Previous Article Next Article Mijn mini-reis door Andalusië // Sevilla
Posted in Europa Spanje Stedentrips

Mijn mini-reis door Andalusië // Sevilla

Mijn mini-reis door Andalusië // Sevilla Posted on 7 april 2016Leave a comment

In februari maakte ik een mini-reisje door Andalusië. Ik deed daar Málaga, Sevilla en Cádiz aan. Over Málaga schreef ik onlangs al een blogpost. Nu is het de beurt aan Sevilla. Reis je met me mee terug naar deze heerlijke stad?

Tja, ik schreeuw wel zo hard. Maar het is me nogal wat. Sevilla is zo mooi en zo fijn. Elke straathoek is het beschrijven en fotograferen waard. Ik doe een poging mijn verblijf redelijkerwijs weer te geven. Redelijkerwijs, want ik zal keuzes moeten maken. Omwille van de lengte van deze blogpost zeg maar.

Treinreis Málaga Sevilla

Bij aankomst op het station – ik kwam regelrecht uit Málaga – had ik een behoorlijke wandeling voor de boeg. Ik was namelijk een halte te vroeg uitgestapt. Normaal gesproken vind ik een extra wandeling geen probleem, maar voor dit reisje had ik een trolley mee in plaats van een rugtas. Het is de meeste Sevillianen dus niet ontgaan dat ik was gearriveerd. Wat een lawaai maakt zo’n pokke-trolley.

Anyways. Ik ging op zoek naar mijn hostel. Dan kon ik inchecken, mijn trolley droppen en een eerste wandeling door het centrum van de stad maken. Onderweg kwam ik al veel fraais tegen. Zoals dit kerkje bijvoorbeeld. Verscholen achter een poort, midden in een drukke winkelstraat. Ik piepte even naar binnen.

Iglesia de San Antonio Abad

Iglesia de San Antonio Abad III

Iglesia de San Antonio Abad II

Voor mijn overnachtingen in Sevilla had ik het Oasis Backpackers Hostel geboekt. Een zusje van mijn hostel in Málaga, dus ik hoopte maar dat ik hier minder nachtelijk gestoord zou worden. En dat kan ik achteraf beamen. Dit filiaal heeft het een stuk beter voor elkaar, ook qua gastvriendelijkheid en voorzieningen. Ik kon haast niet wachten tot ik aan het einde van de dag een drankje kon drinken op het dakterras. Met uitzicht over de stad! Oasis is echt een aanrader als je overweegt om low-budget naar Sevilla te gaan.

Oasis Backpackers Palace Hostel

Tijd om de stad door te struinen. Voor deze middag had ik onder andere Plaza d’España, Cathedral de Sevilla en Metropol Parasol op mijn wensenlijst staan. Flink doorstappen dus. Ware het niet dat ik tussen de bedrijven door nog van alles tegenkwam. Prachtig mooi oponthoud. Om gek van te worden. Nu al!

Plaza de Pan

Park

Park II

Universiteit

Restaurant groene deur

Patio de Banderas

Tuinen Plaza d'Espana

Plaza d’España

Plaza d’España is één van de must-sees als je in Sevilla bent. Het is een 200 meter breed plein met fonteinen en een gracht, omringd door een imposant gebouw. Ik ging er vanuit dat het erg druk zou zijn, maar gelukkig viel dat reuze mee. Ik kon dus op mijn gemak rondwandelen, foto’s maken en genieten. Zelden heb ik van één plek zoveel foto’s gemaakt. Wat een details! Overal vind je de zogenaamde azulejos terug; de geverfde keramische tegeltjes waar Andalusië om bekend staat. Prachtig. Kijk en huiver:

Plaza d'Espana

Plaza d'Espana XIII

Plaza d'Espana X

Plaza d'Espana XI

Om dit schoonheidsgeweld op me in te laten werken nam ik plaats op één van de 48 bankjes die tegen het gebouw zijn gebouwd. Ook deze zijn volledig betegeld met keramiek. Ze symboliseren de verschillende Spaanse provincies. Ik ging op Andalusië zitten.

Plaza d'Espana bankje

Helaas kon ik niet te lang blijven hangen, want er stond nog meer op het programma. Op naar de de kathedraal van Sevilla.

Cathedral de Santa Maria de la Sede

De kathedraal van Sevilla is nog zo’n pronkstuk van de stad. Het is de grootste gotische kathedraal van de wereld, en heeft een minaret als toren; de Giralda. Het bijzondere van de Giralda-toren is dat het geen trappen heeft maar een hellende gang. De kathedraal en de minaret zijn gecombineerd te bezichtigen, en vanaf de toren schijn je een fantastisch uitzicht over de stad te hebben. Schijnt. Want ik ben niet gegaan. In tegenstelling tot Plaza d’España was het hier ongelooflijk druk. Doorgaans heb ik veel over voor een goed uitzicht, maar uren in een rij staan wachten doe ik niet. Ik heb zo mijn principes. Zonde van mijn kostbare tijd ook. Ik zette mijn panorama-geld in op Metropol Parasol, waar ik later heen zou gaan. De kathedraal en de Giralda zag ik dus alleen van de buitenkant. Ook mooi hoor.

Cathedral de Sevilla

Cathedral de Sevilla III

Cathedral de Sevilla IV

Giralda

Giralda II

Metropol Parasol

Na wat omzwervingen door de wijk Santa Cruz én een goddelijke paella was ik toegekomen aan mijn laatste wil-ik-zien voor vandaag: Metropol Parasol. Dit bijzondere bouwwerk is volledig van hout en doet denken aan een groepje champignons. Het is gebouwd om het plein waarop het staat nieuw leven in te blazen. In het gebouw bevindt zich onder andere een versmarkt en een paar barretjes. Zelf was ik meer geïnteresseerd in het wandelpad dat over het dak loopt. Ik móest en zou Sevilla van bovenaf bekijken. Al met al heb ik anderhalf uur over het dak van de Parasol rondgezworven. Van uitzichten als deze krijg ik zelden genoeg.

Metropol Parasol II

Metropol Parasol III

Metropol Parasol IV

Metropol Parasol V

Metropol Parasol VI

Metropol Parasol VII

Metropol Parasol VIII

Ik was gesloopt! Al die indrukken, al dat moois. En de vele kilometers wandelen. Eindelijk mocht ik mijn drankje drinken op het dakterras van mijn hostel. Daar raakte ik in gesprek met een Letse en een Britse, beide medewerkers van het hostel. Of ik zin had om vanavond mee te gaan met de pubcrawl. Uh .. Nee. Laat deze 30-plusser hier maar rustig haar fijne dag overdenken.

Nu denk je natuurlijk dat we klaar zijn met onze terugblik-tocht door Sevilla. Ha! Niet dus. Er komt nóg een dag. Ik zei toch dat Sevilla geen vluggertje is …

Santa Cruz

Mijn tweede dag in Sevilla ging ik naar Cádiz. Klinkt niet logisch, is toch zo. Pas de derde dag had ik weer tijd om mijn Sevilla-checklist verder af te werken. Ik zal je de details en de omzwervingen van deze dag zo veel mogelijk besparen, en neem je alleen mee naar de hoogtepunten. Lijkt me voldoende. Toch één klein detail: deze derde dag begon met regen.

Vlooienmarkt

Er gaat geen stad voorbij waar ik niet een markt of vlooienmarkt bezoek. Zo ook in Sevilla. Ik had gelezen over de vlooienmarkt aan de Calle Feria; één van de oudste vlooienmarkten van Sevilla, wekelijks gehouden op de donderdagochtend. Laat het nu net donderdag zijn. Top! Tegen de tijd dat ik mijn ontbijt op had was de regen overgegaan in miezer, en eenmaal op de markt brak het zonnetje ietsiepietsie door.

Vlooienmarkt III

Vlooienmarkt IV

Vlooienmarkt II

Vlooienmarkt V

Vlooienmarkt

Jammer genoeg kon ik geen extra bagage meenemen, want er lagen wat leuke vlooien bij hoor.

Plaza de Toros

Had ik het net over hoogtepunten? Ik weet niet of deze bewoording hierop van toepassing is. Wel als je er feitelijk naar kijkt. De stierenvechtarena van Sevilla is namelijk de grootste en belangrijkste van heel Spanje. Ook esthetisch zou je het nog wel een hoogtepunt kunnen noemen. De arena is een mooi en kleurrijk gebouw. Maar ethisch en emotioneel gezien was dit voor mij een dieptepunt. Ik liep min of meer per ongeluk langs de Plaza de Toros, en bedacht me in een vlaag van verstandsverbijstering dat het wel leuk zou zijn om hier een tour te volgen. Het begin van de tour kon ik nog waarderen, toen we langs de ring en de tribunes liepen. En ook de hele geschiedenis en evolutie van het stiervechten vond ik nog wel interessant. Feitelijk gezien. Maar naarmate de toer vorderde, voelde ik me steeds humeuriger worden. En dommer ook. Wist ik veel dat het stiervechten tegenwoordig nog steeds een behoorlijk groot ding is in Spanje, en dat het nog steeds met enige regelmaat wordt gedaan…

Begrijp me niet verkeerd; ik heb respect voor elke traditie, want dat is wat een cultuur bijzonder maakt en een bevolkingsgroep bindt. En ik zal ook de laatste zijn die de bariccade op gaat voor die arme stieren (en paarden). Ik kan er alleen niet met de kop bij dat je zoiets voor de lol doet. Of het nou het stiervechten is of het aanschouwen van zo’n gevecht. Het heeft hoe dan ook een beroerde afloop. Dat de stieren tot aan hun dood een koninklijk leven hebben, luchtte een heel klein beetje op. Maar goed. Wij weten in Nederland als geen ander hoe het is om een onbegrepen traditie te hebben.

De tour leverde in ieder geval nog wat mooie plaatjes op.

Plaza de Toros

Plaza de Toros V

Plaza de Toros III

Plaza de Toros IV

Plaza de Toros Ii

Triana

Ik had even wat kleur en vrolijkheid nodig. En dat vond ik gelukkig in Triana. Triana is een wijk aan de andere kant van de rivier die dwars door Sevilla stroomt, en is vooral bekend als geboorteplek van vele flamenco-grootheden. Ook huisvest Triana de belangrijkste fabrikanten van aardewerk en de kleurrijke keramiektegels. Een wandeling door de wijk was voldoende om me weer te laten glimlachen. Hoewel de tapas en de paella die ik er at het ook goed deden.

Triana IV

Triana III

Triana VI

Triana II

Triana VII

Real Alcázar

Onder mottto ‘save the best for last’ bezocht ik als laatste Real Alcázar. Het Alcázar is een koninklijk paleis, en in Europa zeer waarschijnlijk het oudste paleis dat als zodanig in gebruik is. Het staat bekend om haar mix van bouwstijlen, waarvan de arabisch-christelijke Mudéjar de meest opvallende is. Real Alcázar is de grootste toeristische trekpleister van Sevilla. Om een lange wachtrij voor de kassa te voorkomen, koos ik er bewust voor om vlak voor sluitingstijd te gaan. Dat ik het paleis om die reden uptempo door moest nam ik voor lief. Na alle pracht en praat wat ik al gezien had, zou ik vast niet meer zo onder de indruk zijn. Inschattingsfoutje.

Selfie RA

Real Alcazar X

Real Alcazar VIII

Real Alcazar IX

Wederom ongelooflijk veel details. Om scheel van te worden. Het lukte me slechts een paar vertrekken – en daarmee bouwstijlen – te bezichtigen. Het paleis ging sluiten. Maar ik vond het welletjes. Veel mooier kon het toch niet worden. Het was tijd om naar mijn hostel te gaan, om mijn pokke-trolley in te pakken. De volgende dag zou ik terug vliegen.

Drie keer raden wat ik op mijn laatste avond in Sevilla deed. Juist. Een drankje drinken op het dakterras van mijn hostel. Salud Sevilla! Ik verklaar je de liefde.

Selfie PdE

– ♥ –

Welke stad heb jij de liefde verklaard? Of misschien heb je, net als ik, meerdere schatjes (Berlijn, ich liebe dich). Deel gerust je hartstocht met me.