Previous Article Next Article Mijn mini-reis door Andalusië // Málaga
Posted in Spanje

Mijn mini-reis door Andalusië // Málaga

Mijn mini-reis door Andalusië // Málaga Posted on 9 maart 20162 Comments

Het is alweer een paar weken geleden, maar ik geniet nog steeds na van mijn minireis door Andalusië. Een 3-in-1 stedentrip, waarbij ik Málaga, Sevilla en Cádiz aandeed. Drie prachtige steden. Elk op haar eigen manier. Met als gemene deler dat er niet gek veel voor nodig is om van ze te gaan houden. Ik neem je graag mee terug. Stad voor stad. Te beginnen met Málaga.

Fijn Málaga. De stad waar mijn vliegtuig landde en waar ik de eerste twee dagen van mijn minireis doorbracht. Ik verbleef in een hostel in het oude centrum en het weer werkte op een paar buien na prima mee. Ik besloot mijn twee dagen te verdelen in een wandeldag en een fietsdag. Een wandeldag voor het oude centrum en de belangrijkste bezienswaardigheden, een fietsdag voor de wijken buiten het oude centrum en een ritje langs de kustlijn.

Malaga I

Wandeldag

Na een paniekloze vlucht (ik ben nog steeds geen held in vliegen) en een snelle verbinding vanaf het vliegveld naar het centrum van Málaga was het eerst tijd om in te checken bij mijn hostel. Daar dropte ik mijn spullen en bestudeerde nog even snel de stadsplattegrond. Thuis had ik al wat voorbereidingen gepleegd van wat ik per se wilde zien, dus ik hoefde alleen nog maar een logische volgorde en route te bepalen. Hoewel dit mogelijk wat berekend en a-relaxed overkomt, is dit voor mij de ideale manier om zoveel mogelijk uit een stedenbezoek te halen. Tijd om te relaxen en rond te struinen – wat ook heerlijk is! – kan ik altijd nog inruimen. En geen zorgen hoor, dat relaxen komt er doorgaans heus wel van. Mijn wandeling voerde me die middag langs het volgende:

Ik begon met een bezoek aan het Alcazaba. Een voormalig Moors fort, gelegen tegen de Gibralfaroberg midden in de oude stad. Het is het best bewaard gebleven Moorse fort in Spanje. Via gangetjes en trappetjes klom ik naar de verschillende torens en binnenplaatsen van dit bijzondere bouwwerk.

Malaga XV

Malaga XVII

Stelletje

Malaga XX

Malaga IV

Vanaf de torens van het Alcazabar heb je een mooi uitzicht over de stad. Dit uitzicht schijnt nog mooier te zijn wanneer je ook het hoger gelegen Gibralfaro-kasteel bezoekt. Shame on me, want dit heb ik dus niet gedaan. Keuzes, mensen. Keuzes!

Naast Alcazabar ligt het Teatro Romano, een Romeins theater welke in de jaren ’50 per toeval is ontdekt. Heel indrukwekkend vond ik het theater niet, maar de locatie en entourage er omheen maakte het wel bijzonder (lees: midden in de stad, plein, terrasjes, enz.).

Malaga XXIII

Malaga X

Tussen de bezienswaardigheden door struinde ik door de kleurrijke smalle straatjes van het historische centrum. Je zult er toch maar wonen zeg, in zo’n geel of oudroze pand met gietijzeren balkon en houten klapdeurtjes. Potverdikkie.

Malaga V

Malaga XXVIII

Malaga XIII

Malaga VI

Even weer met beide beetjes op de grond: Málaga is de geboortestad van kunstgrootheid Pablo Picasso, dus vond ik een bezoek aan het Museo Picasso een must. Hoewel ik een behoorlijke kunstleek ben, was het bezoek absoluut de moeite waard. Al was het alleen al voor het mooie Palacio de Buenavista waarin het museum gevestigd is. Helaas mocht ik van Picasso zelf geen foto’s maken. [Note to self: Als je toch in de buurt bent, pak dan de volgende keer ook het geboortehuis van de grootmeester mee].

Malaga XXV

Malaga XXVII

Tijd voor tapas! Heerlijk om de dag mee af te sluiten. Hoewel het bestellen en kiezen van die dingen toch altijd een ongemakkelijk dingetje blijft, vind ik. Maar als je eenmaal de slag te pakken hebt … Damn!

Er zullen in Málaga vast knussere tapasbarretjes zijn, maar toch wil ik het gemoedelijke La Taberna de Pinxto (Alcazaba) een pluim geven. Ze zijn erg goed in het op hun gemak stellen van moeilijk kijkende toeristen. En de tapas zijn dus ook nog eens erg fijn.

Malaga XXVI

Tot zover het educatieve deel van mijn verblijf in Málaga. Tijd om te gaan slapen en deze mooie dag in mijn dromen nog even dunnetjes over te doen. Helaas werd mijn nachtrust verstoord door feestvierende Duitse tieners op de bovengelegen verdieping, maar dergelijke praktijken moet je wat mij betreft incalculeren als je in een hostel (met bar) slaapt. Ik laat me dan verder ook niet uit over mijn stinkende deurgooiende kamergenote. Welterusten.

Fietsdag

Het voordeel van nachtelijke overlast is dat je om zes uur ‘s ochtends geen nieuwe poging meer doet om in slaap te komen en je dag dus een uur of wat extra heeft gekregen. Na een douchebeurt waar ik aardig van opknapte ging ik dan ook in alle vroegte de Malageese (huh?) straat op. Heerlijk, die rust en leegte van de vroege ochtend. Alsof de stad heel eventjes voor jou alleen is. Om negen uur had ik er al een wandeling, een bezoek aan een versmarkt en een kerk, én een rustig ontbijtje opzitten. En nog had ik een uur over, want de fietsenwinkel zou pas om tien uur open gaan.

Malaga versmarkt

Malaga versmarkt II

Malaga kerk buiten

Malaga kerk binnen II

Malaga ontbijt

Om klokslag tien uur stond ik bij Passion Bike voor de deur. Dit is een super leuk verhuurbedrijfje waar ik vorig jaar in Valencia ook een fiets huurde. Ik kon meteen opstappen, want vanuit huis had ik al een reservering gedaan. Om met de woorden van Passion Bike te spreken: ‘Time to put the fun between the legs!’.

Malaga fiets

Voor deze fietsdag had ik geen strakke planning, maar wel een aantal wensen. Te beginnen met de wijken net buiten het historische centrum. Ik deed onder andere het kneuterige marktje Mercado de Salamanca aan en kwam langs de mooie begraafplaats Cementario de San Miguel. Helaas mocht ik de begraafplaats niet betreden die dag. In ruil daarvoor kwam ik terecht in een aandoenlijk gesprek met twee Malaquenos (mannelijke inwoners van Málaga) die mij zonder gebit en benul van mijn niet-Spaanse afkomst uitlegden wat hun persoonlijke band was met deze begraafplaats en waarom het deze dag gesloten was. Ik hoop dat ik de heren met voldoende respect en de juiste gebaren heb geantwoord.

San Miguel II

San Miguel

Mercado de Salamanca

Mercado de Salamanca II

Mercado de Salamanca III

Jaaaa. Het was tijd geworden voor Málaga’s charmantste kant. De kust! Hier had ik stiekem het meest naar uitgekeken. Mijn plan was om vanaf het centrum helemaal langs de kust te fietsen naar de verderop gelegen stranden van Pedregalejo en El Palo. Vroeger waren dit kleine vissersdorpjes, tegenwoordig worden ze gezien als wijken van Málaga. Met een banaan-to-go van de markt fietste ik richting het startpunt van de kustroute: Playa de la Malagueta.

Malaqueta

Malaga fiets kust

Malagueta

Hoe fijn en mooi is dit? Heel even wenste ik een innig samenzijn met manlief en borrel onder één van die palmbomen. Maar ja, manlief zat 2500 kilometer verderop in een saai kantoor achter een laptop. De harde werker, terwijl ik hier …. En door!

Vanaf het stadsstrand Malagueta loopt een fiets – en wandelpad welke je helemaal tot het 5 kilometer verderop gelegen El Palo kunt volgen. Dat deed ik dus. Hoewel het uitzicht in deze fietsrichting geweldig is, loonde het ook af en toe halt te houden en achterom te kijken naar het steeds kleiner wordende centrum van Málaga.

Zicht op Malaga

Zicht op Malaga II

Zicht op Malaga III

Vanaf het strand van Pedregalejo halveerde ik mijn tempo, en keek ik in plaats van achterom vooral veel om me heen. Rust, water, wind, vissersbootjes, spelende honden. Wat een fijn stukje wereld.

Pedregalejo II

Bootjes

Pedregalejo hondjes

Ken je dat gevoel? Alsof je een flinke dosis geluk krijgt toegediend en niet weet hoe je dat moet kanaliseren? Dat je wilt lachen, janken, springen en dansen tegelijk? Een beetje als verliefd zijn. Ik heb dit gevoel vaak als ik op reis ben, en ook op deze plek wist ik dus even niet hoe ik deze gelukzaligheid moest uiten. Ik probeerde een wheelie.

Maar goed. Zoals gezegd fietste ik helemaal door tot het einde van dit fiets- en wandelpad, waar het strand van El Palo ophoudt. Op de terugweg nam ik een uitgebreide pauze, op een terras in Pedegralejo.

Pedregalejo

Malaga Passion Bike

Terras El Palo

Het was tijd om terug te keren naar het centrum van Málaga. Ik had nameijk nog één laatste wens en dat kon ik nog net mooi meepakken voor ik mijn passionbike moest inleveren: fietsen door het drooggevallen deel van de rivier Guadalmedina. Helaas betrok het weer vrij snel en moest ik bij aankomst bij de rivier al vrij snel schuilen voor een dikke regenbui. Ik vond het eigenlijk ook wel mooi geweest en nam genoegen met een paar snelle kiekjes.

Rivier

Rivier II

Brug rivier

Malaga rivier II

Wat een heerlijke dag was dit. En wat een heerlijke stad is Málaga. Helaas waren mijn laatste uurtjes alweer ingegaan. Na het retourneren van de fiets keerde ik terug naar mijn hostel om mijn spullen alvast te pakken. Vanavond vroeg naar bed, niet in de laatste plaats om wat extra slaap te pakken. Mijn trein naar Sevilla zou de volgende ochtend al vroeg vertrekken. Maar natuurlijk werd er niet geslapen vóór met wat tapas en een drankje op Málaga te proosten. Salud Málaga, bedankt voor het genieten!

Selfie

– ♥ –

2 comments

1. He charon We gaan bijna nooit met vakantie , maar hebben nu al een reis voor volgend jaar eind juni gepland, naar ja je raadt het vast wel , Andalusie , en wel naar Fuengirola, dicht bij Malaga . We gaan met zijn zessen. Nu is het wel heel erg handig om jou blog te lezen en nu al voor ons zelf ,een aantal “”must see “”punten te noteren. We gaan dus jou blogs over Andalusie daar vast voor gebruiken.

1. Hey Roelien! Wat super leuk dat jullie met z’n 6-en lekker weggaan volgend jaar. En dan ook nog naar het fijne Andalusië. Hopelijk levert mijn blog wat leuke tips voor jullie op. En mocht je vragen hebben, stuur me gerust een (privé)berichtje. Ik heb natuurlijk niet overal antwoord op, maar wellicht kan ik jullie een beetje op weg helpen. Ik zou sowieso één of meerdere dagen voor Malaga uittrekken, als ik jullie was. Erg mooie stad! En zoals je in mijn blog ook kunt lezen is het erg leuk om de stad per fiets te verkennen. Hoe dan ook; ik wens jullie veel voorbereidingsplezier!!