Previous Article Next Article Elke maand een provincie // Bijzonder Friesland
Posted in Elke maand een ... Nederland

Elke maand een provincie // Bijzonder Friesland

Elke maand een provincie // Bijzonder Friesland Posted on 5 april 20166 Comments

Moddergat IIIWat heb ik mezelf een geweldige uitdaging gesteld. Tot nu toe ben ik alleen nog maar onder de indruk van ons eigen land. Dat Nederland mooi is, wist ik. Maar ik had nooit gedacht dat ik zo van mijn uitdaging zou genieten. Friesland spant tot nu toe de kroon. Ik laat je zien waarom.

Voor mijn uitdaging ELKE MAAND EEN PROVINCIE was ik afgelopen maand dus in de provincie Friesland. Ik trok er een heel weekend voor uit, inclusief een dagje Vlieland. Een aantal plaatsen en bezienswaardigheden had ik gepland, voor de rest wilde ik vooral veel rijden/fietsen/lopen en zien waar ik uitkwam. En ik kan concluderen dat dit – voor mij – de ideale manier was om Friesland te ontdekken. Geen verwachtingen scheppen, me vooral laten verrassen. Want Friesland is bijzonder. Eigengereid en typisch, maar vooral bijzonder. Ik snap die Fryske grutsk (Friese trots) wel.

Lemmer

LEMMER

Mijn Friesland-avontuur begon op een vrijdagmiddag in Lemmer. Ik deed er het Woudagemaal aan. Het gemaal is ruim honderd jaar geleden gebouwd om de wateroverlast in Friesland tegen te gaan, en is tegenwoordig het grootste nog werkende stoomgemaal ter wereld. Door omstandigheden was ik later van huis vertrokken dan gepland, wat betekende dat ik een uur voor sluitingstijd bij het Woudagemaal aankwam. Ik vroeg me af of er op dit tijdstip nog rondleidingen door het gemaal werden gegeven. Maar ik had geluk. Om 16.00 uur startte de laatste rondleiding. Ik was alleen wel de enige klant.

Gelukkig pakte de vrijwilliger van het Woudagemaal het sympathiek op, want zelf voelde ik me nogal bezwaard. Of ik genoegen nam met een versneld rondje door het gemaal. Tuurlijk! En of ik bang was in het donker. Nee hoor, hoezo? De rondleiding start standaard met een 3D-introductiefilm in de filmzaal. De film kwam de vrijwilliger inmiddels de neus uit, dus ging hij ondertussen liever een kopje koffie drinken. Dat krijg je er dus van als je dit soort tripjes in je eentje doet: alleen in een grote donkere zaal, met een 3D-bril op je neus.

Woudagemaal IV

De rondleiding zelf was super interessant. Indrukwekkende machines en ketels, authentieke technische processen en bijzondere architectuur. En des te specialer omdat ik het in mijn eentje mocht volgen. Ik kan het een ieder die zich een beetje voor de geschiedenis en het afwateringsstelsel van ons land interesseert aanraden. Op deze website lees je meer over de excursiemogelijkheden.

Woudagemaal I

Woudagemaal II

Woudagemaal III

Na mijn bezoek aan het Woudagemaal stopte ik heel even in het centrum van Lemmer om vervolgens door te rijden naar mijn hostel in Sneek. Ik had in dit hostel een kamergenote uit Rotterdam die in een x-aantal dagen het Friese Kustpad ging lopen. Super leuk om projectjes en uitdagingen uit te wisselen. Eén van de redenen waarom ik graag in hostels verblijf: het ontmoeten van soortgenoten.

WORKUM, MAKKUM & DOKKUM

Voor deze eerste volle dag in Friesland had ik geen specifieke doelen. Behalve dat ik aan het einde van de dag in Paessens/Moddergat moest zijn, een 2-in-1 dorpje aan de Waddenkust. Daar had ik een B&B geboekt. Het liefst kwam ik daar voor het donker aan, omdat ik graag een wandeling langs de kust wilde maken. Ik besloot tot die tijd zomaar wat rond te rijden. Ik kwam als eerste uit in Workum.

Workum III

Workum IV

Workum II

Vanuit Workum volgde ik het bordje IJsselmeer. Daar maakte ik een korte wandeling over het strand. Heerlijk.

IJsselmeer III

IJsselmeer II

IJsselmeer

Bijna onderkoeld en nog net niet weggewaaid stapte ik weer in mijn auto. Geen idee welke richting ik op moest gaan. Maar dat gaf niks. Want welke kant ik ook op ging, mijn autorit was toch wel fantastisch. Wat een geweldig mooie vergezichten over de Friese vlaktes en wateren. Met hier en daar een terp of dijk, een bootje, een kudde schapen of een klein schattig dorpje. Vergeef me dat ik niet om de paar honderd meter ben gestopt om foto’s te maken.

Friesland I

Friesland III

Mijn volgende stop was Makkum. Ik liep er een stukje over de dijk en at een visje bij de plaatselijke visboer.

20160319_115156

Makkum

Makkum III

Terwijl ik verder door Friesland reed, werd ik via Facebook getipt om ook even een kijkje te nemen in Dokkum. Deze stad lag redelijk op de route richting Paesens-Moddergat, dus het leek me de moeite waard. Daarnaast paste Dokkum prima in het rijtje KUM-plaatsen die ik tot dan toe had gehad. Ik was blij met de tip, want Dokkum is leuk. Het heeft die typische knusse uitstraling van een oude vestingstad.

Dokkum

Dokkum III

Dokkum II

Dokkum IV

AFSLUITDIJK

Nog voor ik naar Dokkum reed – chronologisch wijk ik dus even af van de werkelijkheid – deed ik iets wat ik nog nooit eerder had gedaan: over de Afsluitdijk rijden. Dit stond bovenaan mijn verlanglijstje voor Friesland. Ik had er niet heel veel verwachtingen van, terecht ook, maar ik vond dat ik als Nederlander toch echt een keer over ons waterbouwkundige trots moest hebben gereden. Het toeval wil dat ik bij de visboer in Makkum de krant zat te lezen en daarin het unieke verhaal van meneer Pennekamp tegenkwam. Hij werkte 65 jaar lang als onderhoudsmedewerker aan de Afsluitdijk. Over trots gesproken.

Afsluitdijk

Ik reed tot Breezanddijk – bijna halverwege de Afsluitdijk – maakte wat foto’s en keerde terug richting het vaste land. Nooit geweten trouwens dat Breezanddijk een dorp is. Een ieniemini-dorp dan. Het is van oorsprong een werkeiland en heeft tegenwoordig 4 inwoners. Grappig toch?

Afsluitdijk III

Afsluitdijk IV

Afsluitdijk V

Nog geen 2 dagen later moest ik trouwens de hele Afsluitdijk over, omdat ik vrij onverwacht vanuit Friesland naar België moest. Via de Afsluitdijk was de snelste route. Dat wist ik deze middag dus nog niet.

PEASENS / MODDERGAT

Aan het einde van de middag kwam ik aan in Peasens/Moddergat. Dit tweeling-dorp ligt aan de Waddenzeedijk. Ik wist niet zo goed of ik eerst moest inchecken bij mijn B&B of dat ik eerst een wandeling langs het wad moest maken. Ik besloot toch eerst een korte wandeling te maken, want ik was te nieuwsgierig naar wat zich achter de dijk bevond. Ik kon mijn wandeling na het inchecken altijd nog afmaken.

Ik liep een stukje de pier op. Tja … Wat heb ik hier woordelijk nog aan toe te voegen:

Moddergat

Moddergat II

Moddergat VI

Moddergat IV

Moddergat V

Op dit soort plekken baal ik soms dat ik alleen rondreis. Dit moet en wil manlief ook gezien hebben. Ik nam me voor hier samen met hem nog een keer terug te komen. Aan de andere kant is het maar goed dat ik vaak alleen ben. Mooie uitzichten maken me emotioneel. Ergens vind ik het speciaal dat de wereld me zo kan raken, maar op het moment zelf schaam ik me er een beetje voor. Huulerd.

Tijd om in te checken bij mijn B&B, genaamd Lauwersstate. Als ik een tip mag geven: mocht je ooit het voornemen hebben om ook naar dit prachtige deel van Friesland te gaan, boek je overnachting(en) dan bij Lauwersstate. Zelden ben ik in een B&B zo vriendelijk ontvangen en goed verzorgd. Gastvrouw Marja maakt je verblijf tot een relax-feestje. Haar gedeeltelijk tot B&B omgebouwde kop-hals-romp boerderij is knus en stijlvol ingericht en van alle gemakken voorzien. Vooral de woonkamer is een heerlijk plekje om ‘s avonds na te genieten van je dag. En dat ontbijt de volgende ochtend! Erg fijn. En grotendeels biologisch. (klik hier voor de website van Lauwersstate)

Lauwersstate

Lauwersstate II

Na het hartelijke ontvangst van Marja en een kop koffie, maakte ik nog een wandeling langs en over de dijk. Via de schattige dorpsstraatjes van Moddergat en Peasens liep ik vervolgens weer terug. De schemer zette in. Ik keek uit naar een relaxte avond op Marja’s barokke bank.

Moddergat zeedijk

Moddergat zeedijk III

Friesland met vlag

VLIELAND

De volgende ochtend moest ik vroeg opstaan, want mijn boot naar Vlieland zou om 10.15 uur vertrekken. Vanuit Peasens/Moddergat is het een klein uurtje rijden naar de haven van Harlingen, en ik moest mijn auto ook nog kwijt. Tel daarbij op dat ik standaard – voor welke overtocht dan ook – een uur ‘als slag om de arm’ neem. Je weet het niet; lekke banden, files, iets vergeten. Een boot, trein of vliegtuig missen zal me dus niet snel overkomen. Marja dacht met me mee. Het heerlijke ontbijtje stond in alle vroegte voor me klaar.

Vanuit Harlingen nam ik de sneldienst naar Vlieland, om tijd te besparen. Ik had immers maar 24 uur.

Vlieland

Ik ging er vanuit dat die 24 uur voldoende zou zijn om een goede eerste indruk van Vlieland te krijgen. En dat klopte ook. Wat niet klopte is dat ik stiekem wat langer wilde blijven. Dat had ik op voorhand anders ingeschat. Ik bedoel, ik vind rust en natuur mooi, maar dan wel afgewisseld met de bedrijvigheid van een stad of dorp. En in deze tijd van het jaar is Vlieland alles behalve bedrijvig. Er waren wel wat toeristen, en Vlieland heeft ook een dorp, maar bedrijvig. Nee. De foto hieronder maakte ik bijvoorbeeld rond half 9 ‘s ochtends, wat in de rest van Nederland gelijk staat aan spitsuur. We hebben het hier over de hoofdstraat van het dorp.

Vlieland II

Maar ik vond het geweldig. De rust, de zee, het strand. De bossen en duinen. Met mijn gehuurde fiets trapte ik het eiland over, op zoek naar mooie wandelplekjes en kopjes koffie met uitzicht. En ik maakte een bijzondere excursie over de Vliehors, een enorme zandvlakte aan de westkant van het eiland. Ik kan alleen maar concluderen dat ik over Vlieland een aparte blog moet schrijven. Ik heb te hard genoten om mijn verblijf in enkele foto’s en zinnen te beschrijven. Hier een eerste indruk:

Vlieland III

Vlieland IV

Vlieland VII

Vlieland V

Zo, dat was Friesland. Voor nu. Want zoals beloofd volgt er nog een blog over Vlieland. Hoewel dat een wereldje op zich is, en – behalve de provinciale banden – weinig met Friesland te maken heeft. En wie weet volgt er ooit nog een blog over Leeuwarden, want die stad staat nog op mijn verlanglijstje. En het Lauwersmeer, want dat pak mee tijdens mijn bezoek aan Groningen, in mei. Ik hoop dat je net zo genoten hebt als ik. Anders raad ik je aan zelf een weekend naar bijzonder Friesland te gaan.

– ♥ –

Dit jaar heb ik mezelf de uitdaging gesteld elke maand een Nederlandse provincie te bezoeken. Dit doe ik op alfabetische volgorde, wat betekent dat ik in januari ben begonnen met Drenthe en het jaar zal afsluiten met de provincie Zuid-Holland. Aan het einde van de maand – of begin volgende maand – doe ik verslag van mijn bevindingen.

Wil je ook meer van ons mooie Nederland zien? Volg me dan op Instagram of lees hier meer over de provincies die ik reeds bezocht.

6 comments

1. Hallo Sharon, wat een prachtige foto’s! Leuk idee zeg, elke maand een provincie! Ben benieuwd wat Limburg je laat zien 😉

1. Hey Ieloowntje! Dank je wel voor je enthousiaste reactie! Super leuk dat je mijn blog(s) leest! Zelf ben ik ook erg benieuwd naar Limburg – en uiteraard ook naar alle overige provincies. Mocht je leuke tips hebben voor Limburg – of een andere provincie, kom maar door. ; ) Over prachtige foto’s gesproken; jij kunt er ook wat van hoor op Instagram. Leuk! ♥ Charon

2. Goeie tip, Ilona! Dank je wel. Je ziet de foto’s t.z.t wel verschijnen ; )

2. Wow. Sharon. Wat heerlijk dat je mij ,zonder dat je het weet, weer hebt meegenomen in jou mooie reis ervaring. Heb genoten van jou verhaal en prachtige foto’s.

1. Wat mooi om te horen dat je mijn verhalen/ervaringen waardeert. Ik vind het leuk om mensen mee te laten genieten en/of te inspireren. Dank je wel voor je lieve reactie.